Christian Batekele

Christian Batekele, geboren in de Democratische republiek van Congo in 1976. In 2001 immigreerde hij naar Nederland op 25- jarige leeftijd. Zoals veel vluchtelingen heeft hij ook 6 jaar lang moeten wachten op zijn verblijfvergunning.

In die 6 jaar heeft hij in verschillende asielzoekerscentra gewoond. Voor Christian waren het jaren waarin hij veel ervaring heeft opgebouwd.

Na verschillende zelfstudies en het volgen van een studie die geboden werd door het COA, is Christian begonnen te werken als psycho-counseler. Daarnaast was hij in het AZC begonnen te tolken voor zijn mede vluchtelingen.

Na het verkrijgen van zijn verblijfsvergunning Is Christian in 2012, gestart met de Hbo-leeropleiding frans op de NHL te Leeuwarden. Christian werkt als leraar op een middelbare school. Daarnaast werkt hij als beëdigd tolk voor verschillende overheidsinstanties in verschillende talen. Ook is Christian betrokken bij verschillende stichtingen waar hij de leiding over heeft. In de afgelopen jaren is Christian nauw betrokken geweest bij vluchtelingen uit verschillende landen.

Mede vanuit zijn taak als voorganger in een multiculturele kerk komt hij veel met mensen vanuit verschillende nationaliteiten in aanraking. Vanuit deze ervaringen is Christian er sterk van overtuigt te weten van vluchtelingen nodig hebben om goed te kunnen integreren.